Gundhild Jeppesen
-Støtte i livets allersværeste stund

Her kan du læse Gunhilds historie

Gundhild Jeppesen: Støtte i livets allersværeste stund

 

Frivillig på:
Anker Fjord Hospice

 

Gunhild Jeppesen har haft en meget alsidig erhvervskarriere og blandt andet boet flere forskellige steder i udlandet.

Hun stoppede på arbejdsmarkedet for tre år siden, efter at have været viceforstander på en højskole og arbejdsmarkedskonsulent i en kommune.
Men hun har stadig sin kalender fyldt op med diverse gøremål, blandt andet bestyrelsesarbejde og frivilligt arbejde.

Gunhild arbejder som frivillig på Anker Fjord Hospice i Hvide Sande. Selv om hun bor i Lemvig, 72 kilometer væk, tager hun gerne køreturen ned langs vestkysten, hvor hun de seneste tre år har hjulpet mennesker som frivillig navigator.

Om det arbejde fortæller hun:
– Det er fantastisk givende, at kunne være med til at støtte og hjælpe en person, som har det meget svært. Når vi navigatorer kommer ind, møder vi mennesker i deres allersværeste stund, og hvis man bare kan gøre lidt, så føler jeg det giver fuld mening, siger Gunhild Jeppesen.

Gunhilds opgave som navigator er at lytte, hjælpe og støtte. At give kærlige skub til at komme videre og bygge bro til andre tilbud, som kan hjælpe personen videre i livet.

Der er tre grupper på Anker Fjord Hospice, som får tilbuddet om at få tilknyttet en navigator. Det er:

  • enlige patienter, som har et sparsomt netværk.
  • sårbare efterlevende
  • børnefamilier

For tiden er det Susanne, som mistede sin mand, for en måned siden, der har glæde af Gunhild. Og som Susanne siger:

– Det har gjort min sorg lettere at komme igennem, at jeg har Gunhild til at give mig kærlige skub, så jeg ikke bare sidder derhjemme i sofaen og kigger ind i væggen.

Om Sagen

Samtidig viser tallene også, at den enorme ulighed omkring, hvilke patientgrupper, der kommer på hospice, stadig er der. Og det til trods for, at Rigsrevisionen tilbage i 2020 rettede en skarp kritik af netop den ulighed i adgangen til specialiseret palliation og dermed hospicerne.

I Hospice Forum Danmark mener vi, at en del af løsningen på uligheden er at få kigget på kapaciteten, så vi sikrer, at vi har den rette kapacitet til at imødekomme behovene hos patienter med alvorlig sygdom og behov for palliation.

Om Sagen

I Hospice Forum Danmark mener vi, at vi skal fokusere på følgende tiltag for at sikre den rette kapacitet:

Etablering af flere hospicepladser

Særligt i de befolkningstætte områder er der et behov for flere pladser, så der kan blive plads til den 1/3 del af de mennesker med behov for en hospiceplads, som i dag ikke når at få en plads, før de dør. Og så der kan blive plads til de patienter, der har behovet, men i dag slet ikke henvises til hospice.

Fleksibilitet

i tilbud

For at kunne imødekomme stadigt skiftende behov hos patienter og pårørende, må hospicerne have frihed til at iværksætte nye tiltag. Det kunne være tiltag som Dag- og Nathospice, flere udgående aktiviteter fra hospice, ambulatorier eller virtuelle tilbud.
Nye tiltag skal afprøves i praksis og det kræver ressourcer og fleksibilitet i en driftsoverenskomst.

Systematik i udredning og samtaler

For at sikre, at patienterne får det rigtige tilbud på det rigtige tidspunkt i deres sygdomsforløb, er man nødt til at styrke systematikken i samtalerne med patienterne. Vi skal sikre, at patienter og pårørende inddrages, så deres ønsker respekteres og imødekommes i videst muligt omfang.